×

Aangifte geboorte

Wat

Elke geboorte van een kind op Belgisch grondgebied moet wettelijk geregistreerd worden bij de dienst Burgerzaken van de gemeente waar de geboorte plaatsvond.

Voorwaarden

Voor:

  • de vader of de meemoeder
  • de moeder
  • beide ouders samen

Beide ouders moeten aanwezig zijn als ze niet gehuwd zijn én de vader/meemoeder het kind nog niet heeft erkend vóór de geboorte. In dat geval gebeurt de erkenning tegelijk met de geboorteaangifte.

Procedure

Na de dag van de bevalling heb je 15 kalenderdagen om de geboorte aan te geven in de gemeente waar het kind werd geboren. Als de vijftiende dag na de bevalling een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is, dan heb je nog tijd tot de eerstvolgende werkdag.

Maak op voorhand een afspraak online of via het telefoonnummer hiernaast.

Wat meebrengen?
  • formulier 'informatie voor nieuwe ouders' dat je krijgt in de materniteit
  • identiteitskaart/paspoort/verblijfsdocument van beide ouders
  • huwelijksboekje of huwelijksakte (bij huwelijk in het buitenland)
  • erkenningsakte
  • bij thuisgeboorte: geboorteattest van de vroedvrouw of dokter: model I - aangifte van geboorte van een levend kind

Ben je geen Belg, neem dan vooraf contact op met de dienst Burgerzaken afdeling Burgerlijke stand om te weten welke documenten je nodig hebt.

Bedrag

6 euro, via Bancontact / Payconiq.

Wat ontvang je: 

  • 4 geboorteattesten van je kind
  • een formulier voor zwangerschapsvergoeding voor de ziekteverzekering
  • een blanco polioattest