15 Spelletjes: het lichaam

ID
G00256
Categorie
G Gezelschapsspelen

Functies

- oog- handcoördinatie 
- gedetailleerd kijken
- kennis van de lichaamsdelen en hun naam
- concentratie en ontspanning van specifieke lichaamsdelen
- behendigheid voor motoriek en lateraliteit
- abootsen van lichaamsbewegingen en gebaren
- bewegingsoefeningen en in samenspel met een partner
- evenwicht
- geheugen 
- ruimtelijk inzicht
- mimeoefeningen
- tellen
 

Omschrijving

Het spel is geschikt voor groepen van 6 à 7 kinderen vanaf 4 jaar met een keuze van 15 spelvormen voor het activeren van lichaamsmotoriek, het lichaamsbewustzijn en de beheersing van het lichaam van de spelers.
De grote speelmat van 1,40m x 2,10m illustreert 6 geometrische vormen waarop kinderen lichaamsbewegingen kunnen uitvoeren (staand, zittend, liggend).
Er is de illustratie van een liggende lichaamsfiguur van een kind waarop in bepaalde spelen een kind mag gaan liggen om oefeningen uit te voeren.
Onderaan het spelbord is er een fries (of scorebord) waarop per spelbeurt “punten” kunnen gegeven worden als de opdracht goed uitgevoerd werd.
Dit volgens het aantal gele scores merkbaar onderaan elke illustratiekaart.
Het aantal punten kan je aanduiden op het scorebord door hetzelfde aantal figuurtjes het halter op een wit rondje van het scorebord te plaatsen.
Elke spel is uitgebreid omschreven bij de handleiding en benadrukt verschillende lichaamsoefeningen o.a. door gebruik van de illustratiekaarten.
De 15 spelvormen zijn gevarieerd: meestal wordt de speciale dobbelsteen gebruikt waarin je aan elke zijde een illustratie- opdrachtkaart kan inbrengen.
De gegooide opdrachtkaart met de dobbelsteen geeft duiding met welke lichaamsdeel je de opdracht op dit moment moet uitvoeren bv hand bewegen, hand omhoogtillen en laten vallen, uitademenen, beweging nabootsen, het ballastzakje op een lichaamsdeel plaatsen bv schouder en hiermee bewegen zonder dat het valt, een lichaam van een andere speler in een andere positie brengen door het te bewegen als een pop, een reeks gebaren in dezelfde chronologische volgorde nadoen, op een rij bewegen met aanraking aan een bepaald lichaamsdeel, in groep een bepaalde geometrische vorm uitbeelden met het lichaam.
De verschillende spelen hebben elke een omschreven specifieke pedagosiche doelstelling. (zie omschrijving functies).