Goede Nacht
Op het spelbord zijn 5 huisjes afgebeeld met elk een illustratie van een actief kind: vb kind dat speelt, kind poetst tanden, kleed zich uit …
Elk huisje heeft een specifieke kleur: rood, blauw … en in elk huisje kan een specifiek inlegpuzzelstuk worden geplaatst waarop een illustratie staat met het betreffende actieve kind dat slaapt.
De speler maakt de associatie volgens kleur en vorm van het huisje om het puzzelstuk te plaatsen.
Dit puzzelstuk bedekt dus de vorige illustratie van het actieve kind.
Vooraan elk huisje is er ook een staanplaats voor de droomkabouter met de licht “ ster”…
Hij komt uiteraard als het betreffende kind slaapt.
Deze ster is lichtgevend in het donker.
Boven elk huisje is er ook een uitsparing voor het plaatsen van een houten maanvorm.
De maanvorm is boven elk huisje verschillend: volle maan, halve maan …
De manen zijn ook lichtgevend in het donker.
Het spel helpt spelenderwijs de rust herstellen noodzakelijk bij het slapen gaan.
Het spel bevat 3 spelvariaties.
1ste spel: De droomkabouter gaat voor elke afbeelding staan op zijn sta-plaats: er wordt verteld wat men op de afbeelding ziet en nadien wordt de bovenliggende afbeelding er op gelegd en ook het juiste maantje bovenaan in de corresponderende maanuitsparing.
We doen dit bij elk huisje.
2de spel: De spelers laten beurtelings het schapenwolkje vallen dat ofwel op de bovenzijde valt, ofwel op de onderzijde: Bovenzijde met het schaapje: leg een willekeurige afbeelding in de juiste uitsparing zodat het kindje slaapt. Onderzijde van het schaapje: neem een maanstukje uit de opbergzak en leg het in het corresponderende inlegvakje bovenaan een huisje.
Zijn alle kinderen ingeslapen voordat alle manen er staan?
Dan hebben we samen gewonnen, zoniet gaan we dit vlug nog gezamenlijk doen.
3de spel: Het kind beschikt over de 5 inlegvormen met de illustratie en 2 begeleiders spelen met de manen van in het zakje.
Elke speler moet zo vlug mogelijk zijn stukken kwijtraken.
Hoe?
Beurtelings met de dobbelsteen gooien welke ofwel een kleur aanduidt ofwel het schapenwolkje: 1. Als het kleur valt wordt de kabouter door op zijn sta-plaats gezet.
Het kind legt daar dan een illustratie op het huisje van de aangegeven kleur.
De begeleider legt daar dan een maantje boven het huisje van de aangegeven kleur maar: Als de verkeerde maan uit het zakje was gehaald moet ze terug.
Als je de kleur gooit waar al een illustratie is geplaatst of een maan geeft de kabouter jou een nachtzoen.
2. als de dobbelsteen het nachtwolkje aangeeft moet je het van 10cm hoog laten vallen.
Slaapschaapje: leg jouw illustratie van jouw keuze op het spelbord
Maantje: de andere spelers mogen een maantje naar keuze leggen
- vingermotoriek
- oog- handcoördinatie
- vormonderscheid
- kleuronderscheid
- visuele stimulans
- samenspel met medespelers
- voorbereiding op het slapen gaan bij bijvoorbeeld onrustige kinderen