Een huis vol gevoelens
“Een huis vol gevoelens en axen” is een vervolgset op “een doos vol gevoelens”.
“Een doos vol gevoelens” is bestemd voor kinderen van 3 tot 7 jaar.
Zij is opgezet rond de 4 basisgevoelens blij, boos,bang en verdrietig.
Deze is dan ook bestemd voor de oudere kinderen in de lagere school.
Een huis vol gevoelens heeft een verbreding van het aantal gevoelens en een uitbreiding van de inhoud met het “gedragsaspect”.
Sociale competentie is meer dan het kunnen onderscheiden van gevoelens, het omvat ook sociaal gedrag.
Daarbij is de axenroos de leidraad.
De doos bevat verschillende materialen die kansen bieden om te werken rond gevoelens.
De gevoelswaaier: een waaier van 21 gevoelens die letterlijk opengevouwen kan worden en waarbij op elke lammel één gevoel wordt weergegeven.
Veel gevoelsplaatjes met verhalen rond gevoelens.
Rond elk gevoel zijn gevoelplaatjes ontworpen met gekleurde prenten.
Op de achterkant van elke prent staat een kort verhaal dat het uitgebeelde gevoel oproept en in de verf zet.
Aanvullend zijn er twee instructieplaatjes met richtvragen voor een bespreking van de platen vanuit de gevoelens en vanuit axen.
De sets bestaan elk uit verschillende plaatjes in zeshoekige vorm, die zich als een verhaal aan elkaar laten rijgen. Zo kunnen heel uiteenlopende verhalen worden opgebouwd.
De verhalen bieden een vertrekpunt om de axen te introduceren.
Het dierenbordspel: Het dierenbordspel staat helemaal in het teken van de 10 axen (en gevoelens).
De kinderen leren door opdrachtjes en axenraadseltjes de dierensymbolen en hun typische relatiewijze beter kennen.
De grabbelhuisjes: In de grabbelhuisjes grabbel je uit een volledige serie van gevoelens-en dierenschijfjes, om in groep en onder begeleiding allerlei creatieve spelletjes te doen.
Een CD: met gevoelsgeladen muziekfragmenten uit verschillende genres.
Een handleiding: met kopieerbladen.
- een open sfeer in de klas creëren, waarin gevoelens en sociale vaardigheden een plaats krijgen
- kinderen een kader aanbieden om de verschillende gevoelens en relatiewijzen bij zichzelf en anderen waar te nemen, te benoemen en te begrijpen
- inzicht verwerven in verbanden tussen gevoelens en bepaald relationeel gedrag
- helpen om hun gevoelens te uiten op een adequate manier en moeilijke ervaringen te verwerken
- leren probleemoplossend denken in een sociale context en sociaal gedrag te stellen
- leren verbaal en non-verbaal relationeel gedraag (h)erkennen en leren begrijpen