Identiteitskaart
Identiteitskaart (eID)
Een identiteitskaart bevat gegevens over wie je bent, adresgegevens, nationaliteit,…
Elke identiteitskaart heeft een authentiek nummer.
Vanaf 12 jaar moet je een identiteitskaart hebben. Vanaf 15 jaar ben je verplicht die bij te hebben.
Voor je eerste identiteitskaart of voor het vernieuwen ervan ontvang je thuis een oproepingsbrief.
Een identiteitskaart heb je vaak nodig om elektronische formulieren op te vragen of in te vullen via elektronische loketten op websites van overheden of diensten (met kaartlezer).
Heb je je pin- en pukcode verloren? Klik op de bovenstaande knop om een afspraak te maken. Voor de aanvraag van een nieuwe pin- en pukcode betaal je 5 euro.
Aanvragen
- je maakt een afspraak bij de dienst Burgerzaken;
- je ondertekent een ‘basisdocument’ met je gegevens;
- je betaalt je identiteitskaart met Payconiq of Bancontact.
Ongeveer 2 tot 3 weken na je aanvraag ontvang je de pin- en pukcode van je nieuwe identiteitskaart.
Afhalen
- je maakt een afspraak bij de dienst Burgerzaken;
- je brengt je oude identiteitskaart mee en de pin- en pukcode die je ontving;
- je nieuwe identiteitskaart wordt geactiveerd door een collega van de dienst Burgerzaken.
Opgelet
Heb je dringend een eID nodig, dan bestaan er ook spoedprocedures tegen een meerkost. Vraag inlichtingen over de spoedprocedures bij de dienst Burgerzaken.
Bij aanvraag:
je identiteitskaart;
een recente pasfoto, max. 6 maand oud en die voldoet aan volgende voorwaarden:
- je zit recht voor de camera;
- je hebt een neutrale gezichtsuitdrukking (het gebit mag niet zichtbaar zijn);
- de foto mag niet bewerkt of beschadigd zijn;
- de foto moet voldoende scherp en gedetailleerd zijn;
- formaat: 45 mm hoog, 35 mm breed; het hoofd minimum 25 mm en maximum 40 mm.
Bij afhaling:
- de pin- en pukcode die je per post ontvangen hebt;
- je oude identiteitskaart of vervangend attest.
Opgelet: zowel bij de aanvraag als bij afhaling dien je persoonlijk aanwezig te zijn.
Je kan op onze dienst met Payconiq of Bancontact betalen.
- normale procedure: € 24,00;
- dringende procedure: € 122,00 (2 werkdagen);
- zeer dringende procedure (indien aanvraag vóór 15 uur, na 4,5 uur afhalen in Brussel - aanvraag na 15u en/of op zaterdag, afhalen de volgende werkdag in Brussel) € 158,00.
Voor sommige mensen is het moeilijk om zich persoonlijk te melden bij de dienst Burgerzaken voor het aanvragen van de identiteitskaart.
Je stuurt iemand naar de dienst Burgerzaken met de volgende zaken:
- pasfoto;
- een doktersbriefje als bewijs dat je niet kan ondertekenen.
De dienst Burgerzaken licht je ook in over de spoedprocedures wanneer je dringend een eID nodig hebt.
Heb je problemen met je nieuwe identiteitskaart?
De elektronische identiteitskaarten zitten sinds april 2021 in een nieuw jasje, met onder andere een beter beschermde chip. Die chip geeft echter soms problemen als je wil inloggen op online toepassingen, zoals bijvoorbeeld Tax-on-web. De oorzaak van dat probleem ligt niet bij je nieuwe identiteitskaart of de stad die de identiteitskaart afleverde, maar wel bij de verouderde software van de kaartlezer. Je kan dit dus oplossen door je software simpelweg te updaten. Hoe je dat moet doen, lees je hier.