Levend model

4 UUR/WEEK

Levend Model betekent lichamelijkheid, lichamelijkheid refereert naar kijken en bekeken worden.
Levend Model is een populair thema in de kunstgeschiedenis, in de les is het een motief om te leren kijken, een motief dat de aandacht kan scherpen.

Vier leraressen onderzoeken samen met de studenten 'het lichaam' en laten de blik glijden over de mens...

Telkens met een andere focus en vanuit verschillende artistieke achtergronden zullen de lessen ingevuld worden. Het levend model wordt op een gedifferentieerde manier bekeken, verwerkt, ontsluiert en onthult.

Concreet zijn er 4 modules van 7 lesweken. In de loop van het jaar worden 3 klassikale evaluaties ingepland zodat de feedback van de studenten en het proces over de verschillende clusters heen teruggekoppeld kan worden. Op het einde van de lesreeksen worden tevens 2 duo lessen georganiseerd waarbij het atelier een dubbele begeleiding zal krijgen bij een bijzondere in-situ les.

Iedereen welkom!

Module 1 Lore Smolders
(3, 10, 17, 24 september en 1, 8, 15 oktober)

Deze reeks zal niet focussen op technieken, maar vertrekt vanuit het conceptuele en ziet ook de taal als manier om waar te nemen. Het model wordt vanuit een aantal tegenstellingen benaderd: bedekken/onthullen, figuratie/abstractie, traag/snel, vrouwelijk/mannelijk steeds met een knipoog naar kunstwerken uit het verleden en het heden. Deze tegenstellingen helpen om een standpunt in te nemen over de verschillende actoren binnen 'levend 'model': de manier van kijken, het model, de attributen, de drager, de tijd, het gekozen medium, de waarnemer, het proces van het maken, de eigen beweging van de waarnemer. Studenten uit alle richtingen welkom, met medium naar keuze (verf,tekenmaterialen,klei,hout,gips,etsmateriaal,ipad,...)

Module 2 Thea Loontjes
(22 oktober, 5, 12, 19, 26 november, 3 december, 7 januari)
Een uitnodiging om onze blik te scherpen....
Kijken naar het model doe je vanuit een bepaald standpunt, dit standpunt beïnvloedt de perceptie van het beeld. De spiegel is tegenwoordig een alledaags gebruiksvoorwerp maar het is ook een eeuwenoud attribuut die kunstenaars gebruiken vanwege de enorme verbeeldingskracht die hij uitdraagt, de immateriële beelden die hij oplevert werken fascinerend en roepen vragen op. Tijdens de lessen gaan we experimenteren met spiegels en hun reflecterende eigenschappen. We exploreren de effecten, zoeken naar verschillende invalshoeken, verkennen de symbolische en allegorische betekenissen van de spiegel, onderzoeken het fragmentarische/het illusoire/het mysterieuze dat een weerspiegeling met zich meebrengt.

Module 3 Eva De Leener
(14, 21, 28 januari en 4, 11, 18, 25 februari)
De focus van deze module zal op de filmische aspecten van een beeld en het model liggen. Verschillende films waarin het model centraal staat worden besproken, bijvoorbeeld cultfilms die een bron van inspiratie zijn voor beeldend kunstenaars.
We werken met en naar film-stills, filmfragmenten en projecties in combinatie met het model.
Het decor zal een rode draad vormen doorheen de lessen. Er wordt op verschillende manieren met het beeld, zijn grenzen en omgeving geëxperimenteerd. Het idee van gelaagde, bewegende en iconische beelden kunnen tal van mogelijke pistes regenereren.
Het model wordt op die manier kunsthistorisch en vanuit diverse invalshoeken benadert.

Module 4 Klaudia Croene
(11, 18, 25 maart, 1, 29 april en 6, 13 mei)

Het accent van deze levend model reeks ligt vooral op de transformatie van de tastbaarheid. Een lichaam is een tactiele vorm, een voelbare vorm. Het is veranderlijk en flexibel, het (ver)groeit op diverse manieren. Het modelleren en objectiveren van een figuur zorgt voor een individueel bestaan en vraagt tevens een traagheid bij het opbouwen.
Externe factoren kunnen veranderingen in de hand werken.
Leren filteren en focussen op een beeld aan de hand van verschillende factoren, beweging, licht en manipuleren van het model zorgt voor een eigen vormentaal.
Die eigen zienswijze kan worden vastgelegd dmv diverse materialen en kan tevens de brug zijn naar het driedimensionale.
Het blad is hier niet alleen een drager integendeel het kan als middel gebruikt worden om zich uit te drukken.

 

Evaluatie momenten 10 en 17 december 2018, 3 juni 2019 Duo-lessen 20 en 27 mei 2019

 

ATELIER

MA     18u00 - 21u30