Voorbeeldpagina handleiding

dit is de ondertitel

dit is de tekst voor mensen met een leeshandicap

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec nec leo ligula. Sed in ante at felis laoreet tristique. Cras sollicitudin ante non magna suscipit dapibus. Fusce vehicula elit nunc, in dapibus augue tincidunt nec.

Cras lacinia turpis et ante vulputate, in sagittis urna ultrices.

Proin ac blandit justo. In lacinia mattis tortor, eu dignissim nunc vulputate ut. Duis vel ultrices lectus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Curabitur sit amet tortor nunc. Sed ac fermentum dolor. Aenean lacinia porttitor dolor eget feugiat. Praesent quis velit felis.

Cum sociis natoque penatibus

Etiam cursus lectus urna, at semper nisi elementum sed. Curabitur imperdiet diam eget nibh aliquet, ut facilisis dolor finibus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Sed eget felis quam. Fusce ullamcorper faucibus erat sit amet convallis et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Morbi iaculis est non quam porttitor sodales.

  1. Pellentesque vehicula tortor non ex facilisis
  2. Interdum sollicitudin nulla commodo.
  3. Duis tincidunt, nisi in congue molestie.
  4. Augue elit lobortis velit, vel venenatis eros lectus et urna.
  • Integer varius accumsan nisl, nec maximus nunc condimentum et.
  • Proin at lorem quis dui ultrices ultricies.
  • Donec sed molestie sapien.
  • Quisque feugiat condimentum faucibus.
  • Suspendisse a condimentum enim.
Integer vulputate tellus500
Nunc sed velit eleifend600
Vulputate elit vel, blandit elit700

Voorbeeld tekstveld

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae.

Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Voorbeeld slideshow

Slide 1

Caption slide 1

Slide 2

Caption slide 2

Slide 3

Caption slide 3

Voorbeeld Kolommen

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

Integer vulputate tellus vel magna congue, at sollicitudin lectus feugiat. Nunc sed velit eleifend, vulputate elit vel, blandit elit. Nulla bibendum sapien eget velit iaculis pretium. Duis porta quam eros, at auctor turpis auctor nec. Curabitur sodales rhoncus ex, vel bibendum nisi dapibus vitae. Morbi luctus felis lacinia, laoreet dui quis, rutrum urna. Quisque vitae aliquet mi, egestas scelerisque arcu. Sed tincidunt suscipit aliquet. Phasellus et eros gravida, mollis metus vitae, luctus ligula. Proin fermentum nisi vitae tellus iaculis condimentum.

voorbeeldpagina met contactgegevens

Onze stad wil mee met de tijd. Altijd en overal een vlotte internetverbinding hebben, lijkt tegenwoordig bijna een basisbehoefte geworden. Het aanbieden van gratis wifi is dus een logische vorm van dienstverlening naar onze inwoners, handelaars en bezoekers toe! Log in op het netwerk “Stad Oudenaarde Free Wifi” en registreer je eenmalig om gratis te kunnen surfen!

ZITDAG MESTBANK VLM

Begeleiding bij indienen aangifte

Wie begeleiding wenst bij het invullen van de mestbankaangifte, kan ook dit jaar opnieuw beroep doen op gratis medewerking van de Mestbank en de stad Oudenaarde.

De jaarlijkse zitdag gaat door op donderdag 1 maart  2018 (9.00 -12.00 en 13.00-16.30u) in het Administratief Centrum Maagdendale, Tussenmuren 17.
Vergeet niet identiteitskaart en pin-code van de aangifteplichtige mee te brengen of vraag vooraf een volmacht aan bij de Mestbank!

Met vragen rond de diverse staalnames (bodem en mest) kunt u eveneens terecht op de zitdag. U wordt geholpen bij de nieuwe werkwijze (vanaf 2018) voor het aanvragen van stalen fosfaat via mestbankloket. Dit is ook het aangewezen moment voor toelichting bij de nieuwe wetgeving 2018 rond mestsamenstellingen en mesttransporten, uw keuze forfait/analyse voor de mest, en voor uitleg bij uw status Focusbedrijf/bijhorende maatregelen.

Voor meer inlichtingen of afspraak: Johnny Vanspranghe (050 45 81 62 – johnny.vanspranghe@vlm.be)

Jeugdboekenfeest

3 en 4 maart

Wetenschap en techniek, hét nieuwe thema van de Jeugdboekenmaand.

In Oudenaarde maken we er een heus JeugdboekenFEEST van!

Op zaterdagnamiddag 3 maart dompelen we de kleinsten onder in de wereld van Muis en Draak.
In de namiddag steken de kinderen vanaf 7 jaar zelf de handen uit de mouwen en genieten we van een muziek-dans-theatervoorstelling met een proeflabo als afsluiter.
Zondag 4 maart is familiedag in de CC Woeker. De voorstelling Octavio's Elektro vertelt het verhaal over Octaaf van Okkerstal en hoe die een meesterverhalenvermaker werd...

Ontdek HIER het volledige programma!

Werken op afspraak

Dienst burgerzaken vanaf 01/02

Sinds 1 februari 2018 kan enkel wie vooraf een afspraak heeft gemaakt, terecht bij de dienst burgerzaken.
(Eens de verbouwingen aan het omgevingsloket zijn afgerond, zal je ook hier steeds een afspraak moeten maken.)

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wat lastig maar als je er over nadenkt, heeft deze werkwijze enkel voordelen:

  • Je hoeft nooit meer aan te schuiven of te wachten
  • Je kiest nog steeds zelf de dag en tijdstip van afspraak
  • Je kan jouw afspraak makkelijk van thuis uit maken (online of telefonisch)
  • De medewerker verwacht jou en kan zich volledig op jouw vraag focussen.
  • Bij het maken van de afspraak krijg je alvast een pak nuttige informatie over wat je eventueel moet meebrengen, zodat je nooit onverricht ter zake moet terugkeren.

Ook voor de medewerkers van de stadsdiensten heeft deze werkwijze belangrijke voordelen. Zo weten zij steeds vooraf waarover het gesprek zal gaan en kunnen ze het dossier al voorbereiden om je efficiënter en sneller te helpen. Afspraken kunnen zo ook overzichtelijk ingepland worden in de agenda van onze medewerkers waardoor ze steeds de nodige tijd kunnen vrijmaken om jou te woord te staan.

 

Infobalie = snelloket

Indien je gewoon iets moet komen ophalen of bij erg eenvoudige procedures, is het natuurlijk niet nodig een afspraak te maken: hiervoor zal je terecht kunnen bij de vernieuwde centrale infobalie, het ‘snelloket’. Deze zaken zijn:

  • Afhalen van akten en attesten, een reispas, een (voorlopig) rijbewijs of een visvergunning 
  • Aanvragen en afhalen van een bewonersparkeerkaart, een uittreksel uit het strafregister of een eensluidend verklaring
  • Het kopen van vuilniszakken en gft-stickers 
  • Het verkrijgen van een stadsplan, een stadsgids,… 
  • Het protesteren van een contantbelasting op het parkeren (een “boete”)

 

Hoe?

Je kan een afspraak maken via het handige online portaal (bovenaan de productpagina's op deze website staat ook steeds een knop 'Afspraak maken' die jou direct naar het juiste product binnen het portaal brengt), telefonisch op de nummers 055 31 46 01 en 055 33 51 11 of gewoon ter plaatse aan de infobalie.

 

Kras & Win

Oudenaarde Winkelstad vzw

De lente in Oudenaarde kleurt opnieuw fris muntgroen!

Het centrummanagement Oudenaarde Winkelstad (kortweg “OWS “) pakt samen met de 300 ondernemers van Oudenaarde Centrum voor de tweede maal uit met een grootscheepse actie.

Onder de noemer '#beleef Oudenaarde KRAS&WIN' kan iedereen van 24/02 tot 01/04 bij alle 300 ondernemers van Oudenaarde Centrum -bij aankoop- een kraslot ontvangen. Wie na het krassen een kanshebbend lot heeft, komt in aanmerking om de hoofdprijs of één van de tientallen prijzen uit een prijzenpot van maar liefst 20.000 euro te winnen!

Wordt jouw kanshebbend lot als eerste uitgetrokken dan win je een schitterende muntgroene FIAT 500!

Op donderdag 1 maart verhuist onze wekelijkse donderdagmarkt opnieuw naar de vertrouwde stek op het vernieuwde marktplein. Hoera! In samenspraak met de marktkramers werkten we een aantrekkelijke nieuwe opstelling uit met een gevarieerde mix van producten. Breng een bezoekje aan de marktkramers en geniet van hun authentieke producten!

Infomoment Saffre Frères

28/02 om 19u in het ACM

De site van het voormalige bedrijf Saffre Frères zal de komende jaren een metamorfose ondergaan. In samenwerking met de Stad Oudenaarde gaat de projectontwikkelaar Re-Vive de verwaarloosde industriële site de komende jaren saneren en herontwikkelen.

Om deze ontwikkelingen kracht bij te zetten wensen Re-Vive en o.a. de Stad Oudenaarde een zogenaamd brownfieldconvenant af te sluiten met de Vlaamse Regering (in een brownfieldconvenant worden afspraken gemaakt tussen alle partijen die mee de herontwikkeling van dit vervuilde, verwaarloosde en verlaten terrein uitvoeren).

We houden eraan om de buurtbewoners te informeren over het ontwerp van dit brownfieldconvenant.
Daarom organiseren we een infomoment op woensdag 28 februari om 19u in het AC Maagdendale, Tussenmuren 17 te Oudenaarde.

Het Oudenaards loopcriterium

Een nieuw sportief initiatief!

Naar aanleiding van een overlegvergadering met de Oudenaardse loopverenigingen wil het stadsbestuur een nieuw project opstarten, m.n. het “OUDENAARDS LOOPCRITERIUM”.
In Oudenaarde worden jaarlijks namelijk diverse loopwedstrijden georganiseerd door feestcomités, loop- en andere organisaties.
Het stadsbestuur wil deze initiatieven mee helpen promoten.
Het Oudenaards loopcriterium bestaat uit acht wandel- en loopevenementen in de Brouwerstad.
Deelnemers die aan 6 van de 8 wedstrijden hebben deelgenomen worden beloond met een geschenk.
Deelnemers die aan alle 8 organisaties hebben deelgenomen, krijgen een extra prijs.
Het criterium wordt afgesloten tijdens een grote apotheose met prijsuitreiking op 28 september de vernieuwde sporthal.

Vandaag (21/02) om 17u gaan de inschrijving voor de kampen en krullewietactiviteiten in de paas- en zomervakantie van start! Snel zijn is meestal de boodschap, want deze activiteiten zijn erg populair.
Inschrijven doe je best via de webshop. Er is ook een helpdesk voorzien in jeugdcentrum Jotie (17u-18u).

Bekijk HIER de brochure met het aanbod.

Adriaen Brouwer

Organiseer iets rond Brouwer en maak kans op subsidie!

2018 gaat nu al de annalen in als 'Het Brouwerjaar'.
Naast de Internationale tentoonstelling van Oudenaards kuntschilder Ardiaen Brouwer in het MOU en een project hedendaagse kunst in de O.-L.-Vrouwekerk van Pamele, stelt het stadsbestuur ook een projectsubsidie ter beschikking van verenigingen en organisaties die zelf een gemeenschapsvormend of cultureel initiatief organiseren dat de beleving van Adriaen Brouwer in onze stad ten goede komt.
Laat je creativiteit de vrije loop en waag je kans!

Voor het 13de  jaar op een rij kunnen Belgische ambachtslieden zichzelf promoten dankzij de nationale wedstrijd 'Ambacht in de Kijker' die erop gericht is om de ambachtelijke sector te promoten bij het grote publiek en jongeren warm te maken voor deze sector.

Het selectiecomité kiest 10 laureaten aan de hand van een aantal criteria: de kwaliteit en de originaliteit van hun product, hun parcours en het management van hun ambacht. Zet je beroep en je kwaliteiten in de kijker! Verschijn gratis op de website van 'Ambacht in de kijker' en geniet van de promotie gedurende de hele wedstrijd.

Inschrijven kan via info@ambachtindekijker.com

Meer info vind je op www.ambachtindekijker.com

Bespaar 20% op je energiefactuur!

Dankzij onze groepsaankoop dak- en spouwmuurisolatie

Energie wordt steeds duurder. SOLVA organiseert daarom i.s.m. Oudenaarde een groepsaankoop voor dak- en spouwmuurisolatie. Dankzij zo'n groepsactie is elke offerte kwalitatief, scherp van prijs én gecheckt op correctheid. Bij uitvoering van de werken wordt elke deelnemer begeleid door vzw BEA en Zero Emission Solutions.

De actie loopt van 01.02.18 tot en met 31.12.18. Schrijf je in op www.energiegroepsaankoop.be/gebouwschil !

 

Glossarium

Rijbewijs

Wat

ENKEL MET RECENTE FOTO = NIET OUDER DAN 6 MAAND

Om met een auto, vrachtwagen, bus of moto te rijden op de openbare weg heb je een rijbewijs nodig.

Bij de dienst Bevolking kan je terecht voor:

  • eerste rijbewijs (diverse categorieën)
  • vernieuwing rijbewijs
  • duplicaat rijbewijs (bij verlies of diefstal)
  • inwisselen buitenlands rijbewijs naar Belgisch rijbewijs
  • internationaal rijbewijs
  • voorlopig rijbewijs

categorieën rijbewijzen

  • bromfiets - categorie A3
  • motorfiets – categorie A
  • wagen – categorieën B, B+E
  • vrachtwagens –categorieën C, C1, C+E, C1+E
  • bussen – Categorieën D, D1, D+E, D1+E
  • landbouwvoertuigen – categorie G

Opgelet !
Het rijbewijs in bankkaartmodel wordt uitgereikt aan personen die een nieuw rijbewijs aanvragen.

De oude rijbewijzen (papieren versie) blijven geldig tot 2033.

 

Voorwaarden

Voor aanvraag van een eerste rijbewijs:
geslaagd zijn voor

  • theoretisch examen
  • praktisch rijexamen

Je moet je persoonlijk aanbieden.

Procedure

Voor aanvraag / ophaling rijbewijzen diverse categorieën
Ga naar:

  • de dienst Bevolking

Neem de vereiste documenten mee. 

Je betaalt bij aanvraag (bij voorkeur met bancontact).

Je krijgt je rijbewijs niet meteen mee.
De loketbediende zegt je wanneer je je rijbewijs kan ophalen.

Vernieuw je rijbewijs

  • bij een verhoging van de categorie na een geslaagd examen
  • als je foto verouderd of onduidelijk geworden is
  • als je een nieuw medisch getuigschrift hebt

Bij verlies of diefstal van je rijbewijs kan je een duplicaat krijgen.
Eerst doe je aangifte bij de politie en met het attest van aangifte ga je naar de dienst Bevolking. 

rijden met landbouwvoertuigen – rijbewijs categorie G, bijkomende reglementen

  • je bent geboren op 1 september 1986 of later:
    Voor de weg van de hoeve naar het veld en terug moet je een rijbewijs B hebben of een rijgetuigschrift T. Indien je hier niet over beschikt, ben je verplicht een rijbewijs categorie G te hebben (vanaf 31 december 2008 is een rijbewijs categorie G verplicht).
    Voor een andere weg moet je een rijbewijs categorie G hebben.
  • Je bent geboren tussen 1 oktober 1982 en 31 augustus 1986:
    Tot 31 december 2008 is geen rijbewijs G verplicht voor het traject hoeve - veld en terug, daarna wel. Voor een ander traject is een rijbewijs G verplicht of een rijbewijs categorie B, BE, C1, C1E, C of CE naargelang het gewicht van het landbouwvoertuig.
  • Je bent geboren voor 1 oktober 1982:
    Je moet geen rijbewijs categorie G in je bezit hebben
  • Het rijbewijs G is onbeperkt geldig 

personen met een handicap: aparte procedure.
Zie hiervoor http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voertuigen/personen_met_een_handicap/

 

Wat Meebrengen

aanvraag eerste rijbewijs

  • ingevuld en ondertekend aanvraagformulier
  • de nodige attesten (attest 20 uur les, rijgeschiktheidsattest,...)
  • identiteitskaart
  • voorlopig rijbewijs
  • Op je rijbewijs wordt de foto van je identiteitskaart gebruikt.
    Wil je op je rijbewijs een andere foto dan deze op je identiteitskaart, breng dan een recente en geldige pasfoto mee.  

een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal)

  • identiteitskaart
  • attest van aangifte bij politie
  • pasfoto, indien je een andere foto wil dan deze op je identiteitskaart
Bedrag

VOOR UW EN ONZE VEILIGHEID, GELIEVE STEEDS MET BANCONTACT TE BETALEN

  • een eerste rijbewijs: € 25
  • een duplicaat van een rijbewijs (bij verlies of diefstal): € 25
  • vernieuwing rijbewijs: € 25
  • rijbewijs categorie G (landbouwvoertuigen): € 25